Těsně pod vrcholem

2. 5. 2011

Je 29.května 1953 a dva muži pomalu stoupají k vrcholu, zbývá jim několik desítek metrů, ale kažý zdolaný metr jim ubírá síl. Edmund Hillary z Nového Zélendu spolu se šerpou Tenzing Norgayem mají na dosah, jako první lidé na této planetě, vrchol nejvyšší hory Mount Everest.

Začátek jsem zvolil úmysně, protože svou analogií připomíná snažení radioamatérů, kteří se rovněž snaží dosáhnout vrcholu svého. Nejde sice o Himaláje, ale vrcholy jsou rovněž nesmírně obtížné, byť k jejich zdolání není třeba kyslíkových přístrojů. Začnu rokem 1962, kdy se Jindra Pichl, OK1CG rovněž ocitnul těsně pod vrcholem.

Jako první radioamatér mimo USA byl v situaci kdy mu zbývalo udělat poslední okres státu Californie. Pokud by se mu to podařilo, půjde o fantastický úspěch a propagaci OK značky v celém světě. K tomu ještě v době bez internetu a dalších vymožeností, kterými disponujeme nyní a tak je také třeba číst následující řádky:...Závěr mé práce byl bez přehánění skutečně dramatický, a klasickým případem tolikrát již vyzdvihovaného hamspiritu. Začátkem roku 1962, kdy mi již chyběl jen jeden okres, byly podmínky stálým poklesem sluneční činnosti tak špatné, že se pásmo pro Kalifornii otevřelo jen v době jarních měsíců, a to ještě ne každý den, a jako stín toho, co bývalo. Na ujednávání nějakých skedů nebylo už ani pomyšlení, nebylo také s kým, a musel by se stát snad zázrak, abych to dodělal. Velmi často jsem myslel na svého dobrého starého pomocníka, W6BIL, který byl nejblíže mně chybějícímu okresu, ale neslyšel jsem ho již velmi dlouho.

Přesto jsem ještě nekapituloval, a jako dříve každý den hlídal pásmo.Tu se na pásmu objevil dlouho postrádaný W6BIL, a rovnou s dotazem, jak si stojím s WACC. Bylo to zřejmě na popud W6DIX, jejž jsem stále informoval o svém score, a v posledním dopise volal SOS. Sdělil jsem mu svou situaci, a když jsem přešel na příjem, došlo k prudké změně podmínek a já zachytil jen úryvky z jeho zprávy. Nabízel mi nějaký sked, ale zmizel úplně. Ihned letěl můj dopis tam a jeho sem. Sděloval, že ze soboty na neděli bude pro mne vysílat z okresu Plumas, a když se spojení neuskuteční, že pokus budeme opakovat. Dále, že se dověděl, že do tohoto okresu se vydala velká DX lady K6ENL ze San Francisca za W6QXJ, ale že ještě není zařízena a bude-li moci, že ji navštíví a podá zprávu o mně.To byl ten zázrak hamspiritu. Vzdušnou čarou to bylo asi 90 km, ale v obtížném horském terénu se cesta možná prodloužila jednou tolik, tím hůř, že v závěsu vlastního vozu měl vlečňák s vysílačem. K tomu tedy není třeba komentáře.

Abych mohl být v neděli ráno na pásmu, musel jsem si sjednat zastoupení v noční službě, ale když jsem plný vzrušení zapnul ráno přijímač, musel jsem s politováním konstatovat, že to bylo marné. Pásmo bylo téměř mrtvé. Přesto jsem v ujednaných časech volal a poslouchal, ale zaslechl jsem jen, že s W6BIL pracuje velmi slabá stanice ze San Diega, ale jeho jsem neslyšel. To už ale bylo dávno po ujednané době pro sked.Přestože jsem věděl, že W6BIL musel v neděli zase zpět, poslouchal jsem v pondělí a v úterý zase, i přes velmi slabé podmínky, které toho roku 1962 byly horší, než roku následujícího. A tu když jsem v úterý bloudil po téměř prázdném pásmu, doufaje pořád v nějaký ten zázrak, narazil jsem pojednou na velmi slabé signály S4, a ustrnul, když jsem dal z kolísavých značek dohromady OK1CG. Pak se to zlepšilo na 559 a okolo pusto a prázdno. Tak to asi vypadalo na pásmech někdy v letech 1925-30. Předtím jsem nevolal, a podle toho dlouhého protáhlého a naléhavého volání to nemohlo být nic jiného, než Plumas. Ale kdo? Snad ta K6ENL? Konečně značka "DE". Ano, byla to ona, a "K"!Snad se mi tak ruka netřásla a nebyl jsem tak rozrušený ani při svém prvním spojení. Víte, oč šlo? Na tomto spojení může ztroskotat nebo uspět osm let soustředěného úsilí. Celou tu dobu, co jsem odpovídal stejně pomalu a dlouze, jsem ani při své dlouholeté zkušenosti neměl ani trochu jistoty, jestli tam moje signály dojdou či nikoli, a modlil jsem se, aby mi zrovna teď něco nevybouchlo.

Nikdy předtím a nikdy už asi v budoucnu neprožiji to, co jsem prožíval, když jsem přešel na příjem a poslouchal to jednoduché, denně tisíckrát a tisíckrát opakované šablonovité "R GM ES TNX RST 569 QTH Chester County Plumas QSL direct sure 73 SK."Dlouho jsem zůstal sedět a snažil se strávit, co se právě stalo. Uspěl jsi, "nedosažitelné" se stalo dosažitelným. Jsi první na světě, kdo získal tento diplom mimo USA. Co tomu řeknou ve světě? Jaká bude reakce? Pak jsem vyskočil s potřebou to někomu říci, ale byl jsem sám doma a myslel jsem, že prasknu, jak jsem toho byl plný. Nedivte se, osm let na něčem dělat, pak poslední rok nebo dva být již na půl ve stavu podrobení se vyšší moci, že to bude nakonec všechno marné, a pak během půl minuty je to všechno zvráceno v konečný úspěch. Vždyť sama K6ENL napsala, že nemohla věřit svému sluchu, když uslyšela odpověď na své volání. Podmínky velmi špatné, pásmo téměř prázdné, input pouhých 70 W, ale tříprvkový beam, asi zapůjčený od W6BIL, vykonal své dílo.

Uplynulo pár let a ve Dvoře Králové začal “zadělávat” na další fenomenální úspěch OK1APV, Antonín Bláha. Předchozí řádky se týkaly jednoho státu – Californie. Diplom USACA znamená, pokud jde o nejyšší příčku- Honor Roll, mít potvrzeny v š e c h n y okresy USA! Pro samotné Američany jde o pěkný oříšek a teď si představme, že o něj usiluje HAM z OK. Pravda jeho úsilí trvalo 30 let, ale vyplatilo se ! Dne 19.09.2010 v 16:48 na kmitočtu 14.0565 MHz dokončil OK1APV spojení s jeho posledním potřebným okresem v USA a stal se tak prvním Čechem a jedním z mála Evropanů který splnil podmínky jednoho z nejtěžších diplomů na světě USACA pro obyvatele evropského kontinentu vydávaný americkým CHC (County Hunters Club -

www.cquest.com/ch) a navázal spojení se všemi 3077 americkými okresy! Protistanicí mu byla mobilní stanice W5/G4KHG/m.
Rok 1980 20. září: 500 potvrzených okresů
Rok 1985 2.500 potvrzených okresů
Rok 2010 19. září potvrzeno všech 3.077 okresů z 3.077 !

Na závěr si ponechávám lahůdku – vylíčení posledních 2 hodin závodu pozdějšího vítěze CQ WW CW 1998, P40E, což byl nový světový rekordman José Carlos Cardoso Nunés, CT1BOH.

P40E + P43P

Se svolením OK1DSZ používám jeho dramatický překlad:... 22:00-23:00 : Přešel jsem na 21032 a po krátkém runu jsem přeladil na 28032. Potřeboval jsem nějaké násobiče z Pacifiku. Ve 22:15 zavolal KH2/N2NL, jdeme na 15 a 20m. Volají CX9AU a GU6UW. V 22:48 přecházím na 7030. Jde především Evropa. Volá FM5FJ. Za tuto hodi 127 QSO, 6966/176/550, zatím 14,652.132 bodů. 23:00-00:00: Poslední hodina. Nepřibývá to, útočím na 15 milionovou hranici, ale potřebuji k tomu superproduktivní hodinu. V této fázi závodu to mohou být poze násobiče. V 22:16 jsem přešel na 14043. Krátce na to zavolal SP1NY/MM, zóna 40. Ve 23:43 zavolal CM2KC, jdeme na 15 m. Zkusil jsem 10 m a na 28060 nacházím VK9LX. Přetahuji ho na 15m. Zpět na 14041,volá tam JW5E. Jdeme na 40m. Run pokračuje až do konce. Poslední QSO je 5B4LP. Není to takový násobič, ale pěkný DX na konec fantastického víkendu. 127 QSO, 7093/178/555.

Každý byl v shacku.Rodina Jacoba P43P, přišla na posledních 15 minut. Cítil jsem Jacobovo štěstí. Díváme se na obrazovku: 15 milionů. Starý rekord 13,2 bylo pryč. Nikdy jsem nezažil tak dobré podmínky na všech pásmech současně. Zvláštní, po večeři jsem necítil žádnou únavu. Když jsme se vrátili domů, tak jsem zapnul rádio, ale pásma se zdála příšerně prázdná. Šel jsem do postele... (AMA ročník 9, číslo 4/1999).

Tito pánové nezůstali těsně před vrcholem. Jako mistři ve svém oboru dotáhli své snažení až na onen kýžený vrchol. Patří jim uznání za fantasticky odvedenou práci.